Hoeveel kilometer kan ik met een elektrische auto rijden ?

 

Het korte antwoord:

Zoveel als je maar wilt! ;-)

Lees Wiebe Wakker zijn verhaal die met zijn elektrische auto van hier naar Australië rijdt.

Het langere antwoord:

Hoever je komt heeft alles te maken met hoeveel stroom of brandstof je mee kan nemen in de auto en hoeveel de auto per km verbruikt aan energie.

Het verbruik

Eigenlijk is het verbruik niet anders dan bij een brandstof auto. Je weet middels de specificatie van de fabrikant hoeveel kilometer per liter de auto verbruikt. In de praktijk komen die specificaties vaak minder gunstig uit dan de fabrikant voorspiegelt. En als je flink doorrijdt worden dat nog minder kilometers per liter. Dit is niet anders met een elektrische auto. De fabrikant geeft aan hoeveel stroom (kilowattuur kWh) per 100km de auto verbruikt. In de praktijk is die minder gunstig en als je constant hard rijdt dan krijg je een nog minder gunstig aantal kilometers per eenheid stroom.

Er is 1 ding dat het verbruik extra beïnvloed bij een elektrische auto; de temperatuur. Bij koude (zeg vanaf 7 graden en lager) geeft dezelfde hoeveelheid stroom minder km. Dus in de koude periode heb je minder km ’s op 1 “tank”, beter gezegd 1 batterijlading. Dat kan variëren van 15% tot 30% minder dan in de warme periode. Check op ev-database.nl en kijk naar “Praktische Actieradius”.

Opvallend is dat de elektrische auto in de stad zuiniger rijdt dan op de snelweg.

Dikke tip 1:

Dat je in de koude periode minder kilometers kan rijden is een belangrijk verschil waar je echt rekening mee moet houden. Reken altijd met de actieradius uit de koude periode of er voldoende reikwijdte per batterijlading is voor jouw situatie. Deze kan je vinden op EV-database per model en kijk naar de “Real Range”.

Batterij vs. benzinetank

Maar nu wordt het spannend. De informatie die nu volgt, maakt dat iedereen de vraag stelt “Hoever kom je met een elektrische auto?”. Een brandstof auto heeft een benzinetank. De elektrische auto heeft een batterij. Jaja! Een gemiddelde benzinetank kan momenteel meer energie bevatten dan een gemiddelde batterij. Hoever je kan komen op stroom of brandstof noem je actieradius. Omdat de batterij momenteel minder energie kan meedragen dan de benzinetank is de actieradius van een elektrische auto kleiner dan de benzineauto op dit moment.

Even een voorbeeld.

  • Nissan Leaf: batterij 40 kWh - praktijk verbruik 240 km

  • Nissan Micra: benzinetank 41 liter - praktijk verbruik 684 km

  • Renault ZOE: batterij 40 kWh - praktijk verbruik 250 km

  • Renault Clio: benzinetank 40 liter - praktijk verbruik 636 km

  • Jaguar I-pace: batterij 90 kWh - praktijk verbruik 400 km

  • Jaguar E-pace benzinetank 69 liter - praktijk verbruik 862 km

Dikke tip 2:

Elke nieuwe elektrisch model auto levert men met een steeds grotere batterij. Hiermee wordt de elektrische auto steeds interessanter voor het publiek dat een grotere actieradius nodig heeft. Dus overweeg je elektrisch en heb je meer actieradius nodig dan verkrijgbaar is, houd dan de nieuwe modellen in de gaten. Ga naar ev-databases.nl en kies voor de “nieuwste modellen” optie.


 

Hoe en waar kan ik een elektrische auto opladen?

 

Het korte antwoord:

Aan elk stopcontact! ;-)

Het uitgebreide antwoord:

Om de energie in de batterij van de elektrische auto te krijgen, moet je de auto aansluiten op stroom. Dit doe je doorgaan door middel van een snoer met een stekker. Makkelijker wordt het niet!

Maar niet zomaar een stekker met een snoertje. Dit zijn speciale stekkers en snoeren die doorgaans bij de auto worden geleverd. Er zijn verschillende vormen stekkers.

Welke set je wanneer je nodig hebt hangt af waar je gaat laden en hoe snel je wilt laden.


Waar laden met welke stekker?

Thuis

Je hebt een 1 set die je kan aansluiten op een 220V stopcontact, zoals je die thuis hebt. Dit behoort tot de mogelijkheden als je de auto vlak voor de deur kan parkeren.

Aan de laadpaal in de wijk

Een laadpaal in de woonwijk, industrieterrein of in de het centrum zijn er in verschillende vormen en vaak onopvallend. Het bord wat er vaak bij wordt geplaatst is geen overbodige luxe. Op den duur krijg je er een getraind oog voor.

Deze laadpalen hebben de zogenaamde Type 2 – Mennekes stekker nodig. De wat…? Gewoon vergeten, de enigste laadkabel die standaard in je achterbak ligt is deze kabel. De ene stekker past in de paal en de ander in je auto. Het is net een puzzel, als het stukje past dan klikt het.

De snellader

Een snellader vind je vaak bij benzinestations langs de snelweg. Een heel herkenbare snellaadplek is Fastned, met een grote gele boog. Maar soms moet je even speuren naar een grote vierkante kast. En soms een afdakje waar ze onder staan met schuin ingestoken parkeerhavens.

Voor een snellader heb je geen kabel nodig, want die zit aan de lader zelf. Bij een uitgebreide lader vind je 3 soorten stekkers. Voor snelladen is nl niet 1 universele techniek momenteel. Per auto verschilt dus welke stekker je nodig hebt. Maar ook dat wijst zich vanzelf, want de stekker past als een puzzelstukje.

 

Hoelang duurt het opladen van een elektrische auto?

 

Het korte antwoord:

Zolang als dat het duurt.

Het langere antwoord:

Tja hoe lang duurt het tanken van je benzineauto? Ligt eraan hoeveel erin moet, toch? Alleen opladen van stroom duurt doorgaans langer dan tanken. Je wilt waarschijnlijk weten hoelang. Nou goed, ik ga een poging doen.

Stel je hebt een Hyundai Ioniq met 30kwh batterij en je laadt van leeg 0% naar vol 100%

  • Thuis: 14,5 uur

  • Laadpaal: 9 uur

  • Snel laadpaal: 30 minuten

Pssst! Met 0% energie in je batterij thuiskomen gebeurt praktisch niet.

Dit is wat simplistisch weergegeven. Hoe snel je kan laden ligt aan hoe snel de auto stroom kan ontvangen en hoe snel het stopcontact of laadpaal de stroom levert. De laadpalen hebben een aantal vaste snelheden.

Lijkt je dit allemaal wat ingewikkeld. Je hoeft eigenlijk alleen maar te weten welke laadsnelheid je auto aankan. Een laadpaal app laat zien hoeveel kWh de paal per uur kan leveren. En doorgaans kom je bij veel dezelfde laadpalen en krijg je gevoel voor de laadsnelheid. Wil je toch een indicatie van een model auto kijk dan op ev-database.nl.

Dikke tip 1:

Laadsnelheid is eigenlijk alleen maar interessant als je te weinig energie hebt voor je volgende rit en je tijdbeperkt bent voor een volgende afspraak.

Dikke tip 2:

Laden doe je voornamelijk ‘s nachts thuis voor je deur of in de buurt en dan heb je alle tijd. Je kan dus elke dag vol vertrekken. Heel anders dan hoe je dat met een brandstof auto doet.

Dikke tip 3:

Als laadsnelheid ertoe doet stop dan bij een snellader.

 

Hoe vind ik laadpalen?

 

Het korte antwoord:

Een laadpalen app downloaden. En goed zoeken!

Het lange antwoord:

Alles leuk en wel zal je denken, maar hoe weet ik dat er op bestemming of onderweg een laadpaal is?

Daarvoor bestaan handige apps waar je je bestemming op intypt en dan zie je vanzelf of er icoontjes verschijnen die laadpalen moeten voorstellen. Kijk eens op chargemap.

Let op: er zijn meestal verschillende kleuren of vormen die worden gebruikt. En ja, die hebben een betekenis. Namelijk hoe snel ze stroom kunnen leveren en welk soort stekkers ze gebruiken.

Dikke tip:

Als je vaker op bepaalde bestemmingen komt dan leer je waar de laadpalen staan. En je gaat er ook meer op letten. Dat is net als wanneer je een rode auto koopt, dan vallen opeens de rode auto’s op.

 

Hoeveel kost het opladen van een elektrische auto?

Het korte antwoord:

Goeie vraag! En niet eens zo precies te beantwoorden.

Het langere antwoord:

  • Thuisladen kost gemiddeld 21 cent per kWh of kijk op je energiecontract voor het exacte bedrag.

  • Laadpaal in de wijk kost gemiddeld 36 cent per kWh.

  • Snellaadpaal is gemiddeld 64 ct. per kWh.

Bovenstaande is een gemiddelde. Zeker met een goede gekozen laadpas kan je veel goedkoper snelladen dan 64 ct per kWh.

Heel eerlijk! De transparantie van de prijzen bij laadpalen is ver te zoeken. Alleen als je kennis van zaken hebt, weet je wat je gaat betalen per kWh. Of als je er vaker hebt geladen via de informatie op je factuur. Maar die krijg je achteraf. Bovenstaande indicatie is een goede richtlijn.

Dikke tip

Wil je zo economisch mogelijk laden, doe dan onderzoek op de laadpastop10.nl wat het voordeligst is voor jou.