Hoeveel kilometer kan ik met een elektrische auto rijden ?

 

Het korte antwoord:

Zoveel als je maar wilt! ;-)

Lees Wiebe Wakker zijn verhaal die met zijn elektrische auto van hier naar Australië rijdt.

Het langere antwoord:

Hoever je komt heeft alles te maken met hoeveel stroom of brandstof je mee kan nemen in de auto en hoeveel de auto per km verbruikt aan energie.

Het verbruik

Eigenlijk is het verbruik niet anders dan bij een brandstof auto. Je weet middels de specificatie van de fabrikant hoeveel kilometer per liter de auto verbruikt. In de praktijk komen die specificaties vaak minder gunstig uit dan de fabrikant voorspiegelt. En als je flink doorrijdt worden dat nog minder kilometers per liter. Dit is niet anders met een elektrische auto. De fabrikant geeft aan hoeveel stroom (kilowattuur kWh) per 100km de auto verbruikt. In de praktijk is die minder gunstig en als je constant hard rijdt dan krijg je een nog minder gunstig aantal kilometers per eenheid stroom.

Er is 1 ding dat het verbruik extra beïnvloed bij een elektrische auto; de temperatuur. Bij koude (zeg vanaf 7 graden en lager) geeft dezelfde hoeveelheid stroom minder km. Dus in de koude periode heb je minder km ’s op 1 “tank”, beter gezegd 1 batterijlading. Dat kan variëren van 15% tot 30% minder dan in de warme periode. Check op ev-database.nl en kijk naar “Praktische Actieradius”.

Opvallend is dat de elektrische auto in de stad zuiniger rijdt dan op de snelweg.

Dikke tip 1:

Dat je in de koude periode minder kilometers kan rijden is een belangrijk verschil waar je echt rekening mee moet houden. Reken altijd met de actieradius uit de koude periode of er voldoende reikwijdte per batterijlading is voor jouw situatie. Deze kan je vinden op EV-database per model en kijk naar de “Real Range”.

Batterij vs. benzinetank

Maar nu wordt het spannend. De informatie die nu volgt, maakt dat iedereen de vraag stelt “Hoever kom je met een elektrische auto?”. Een brandstof auto heeft een benzinetank. De elektrische auto heeft een batterij. Jaja! Een gemiddelde benzinetank kan momenteel meer energie bevatten dan een gemiddelde batterij. Hoever je kan komen op stroom of brandstof noem je actieradius. Omdat de batterij momenteel minder energie kan meedragen dan de benzinetank is de actieradius van een elektrische auto kleiner dan de benzineauto op dit moment.

Even een voorbeeld.

  • Nissan Leaf: batterij 40 kWh - praktijk verbruik 240 km

  • Nissan Micra: benzinetank 41 liter - praktijk verbruik 684 km

  • Renault ZOE: batterij 40 kWh - praktijk verbruik 250 km

  • Renault Clio: benzinetank 40 liter - praktijk verbruik 636 km

  • Jaguar I-pace: batterij 90 kWh - praktijk verbruik 400 km

  • Jaguar E-pace benzinetank 69 liter - praktijk verbruik 862 km

Dikke tip 2:

Elke nieuwe elektrisch model auto levert men met een steeds grotere batterij. Hiermee wordt de elektrische auto steeds interessanter voor het publiek dat een grotere actieradius nodig heeft. Dus overweeg je elektrisch en heb je meer actieradius nodig dan verkrijgbaar is, houd dan de nieuwe modellen in de gaten. Ga naar ev-databases.nl en kies voor de “nieuwste modellen” optie.